رحله الى قلب القاهره (المزدحمه الجميله ) لن ثصدق نفسك !!!!




 

انا عارف ان نسبة كبيرة من زوار الموقع من القاهرة او سبق لهم و زاروا القاهرة قبل كده .. بس صدقونى بعد ما نخلص رحلة النهاردة مش هتصدقوا ان دى القاهرة اللى انتو تعرفوها.
هنبدأ رحلتنا النهاردة بشوية معلومات عن القاهرة و بعدين هنلف سوا شوية اماكن هنرجع بيها اكتر 500 سنة ورا .
طبعاً القاهرة هي عاصمة جمهورية مصر العربية وأهم مدنها علي الإطلاق .. عدد سكانها 7.787.000 نسمة حسب إحصائيات 2007  مش كده و بس القاهرة هي أكبر مدينة أفريقية والأكثر سكاناً في أفريقيا والشرق الأوسط .
زى ما اتعودنا هنبدأ بخريطة ثلاثية الابعاد لأشهر مناطق فى القاهرة


1- شارع المعز لدين الله أكبر متحف مفتوح للآثار الإسلامية في العالم . يقع في منطقة الأزهر بالقاهرة الفاطمية

مكان تحفة بكل معانى الكلمة الشارع مفتوح مجاناً و طول ما انت ماشى هتشوف الاثار و المبانى على ايدك اليمين و الشمال و هتحس انك رجعت بالزمن أكتر من 500 سنة .

2- بيت السحيمي سمعتوا عنه قبل كده ؟؟
هو بيت عربي تقليدي في مدينة القاهرة بالدرب الأصفر الذي يتفرع من شارع المعز لدين الله. بنى البيت في العام 1058 هـ (1648 م).
 هذا المنزل عند زيارته لابد وان تن فى مجموعات حتى لا تتوه بداخله !!

سمي البيت بإسم آخر من سكنه وهو الشيخ محمد أمين السحيمي الحربي من الجامع الأزهر وهو الآن ملك للحكومة المصرية ويستخدم كمتحف للعمارة التقليدية .

3- كتير مننا راحوا الحسين مش كده ؟ طب حد فيكم راح جامع السلطان حسن



كتير من المصريين ميعرفوش حاجة عنه على الرغم من ان مسجد السلطان حسن واحد من أهم الأماكن السياحية التي يتوافد عليها السياح بمختلف ثقافاتهم و يعود تاريخ المسجد لعام 1356 ميلادية

4- الكنيسة المعلقة سمعتم عنها كتير مش كده ؟ طب حد سأل نفسه اتسمت بالمعلقة لية ؟؟ ده لأنها بنيت على برجين من الأبراج القديمة للحصن الروماني (حصن بابليون)،
وهى تعتبر من العجائب المعماريه 


  هل كانت رحلة ممتعة  ؟ و ما هو اكثر مكان اعجبكم … ونعدكم بجزء تانى لزياره اماكن اخرى فى القاهره