العناية بالاطفال : بناتي الاثنين تعبانيين وانا محتارة

بناتي


المشكل : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عندي استفسار عايزة الرد منكم بسرعة انا لسه والدة جديد عندي بنوتة عمرها شهرين وبنتي الكبيرة عندها 3 سنين جالها دور برد شديد وعدت اختها الصغيرة والبنتين عندي سخنين والبنت الصغيرة مبقتش عارفة ترضع بتتخنق وبتاخد حقنة كل ست ساعات ومعدتها مش متحملة الببرونة وزاد وغطى عليا ان زوجي اتكسرت رجليه وبقى الثلاثة انا محتاسة بيهم وبرعايتهم والدتي قالت لي ابعت لها بنتي الصغيرة الرضيعة تعتني بيها مش عارفة ابعت الرضيعة زي نصيحة امي ولا ابعت الكبيرة والاتنين تعبانيين وفوق منهم نفسيتي تعبانة انا ليا اخوات بنات اصغر مني محدش منهم عرض عليا انه يجي يساعدني وعايزيني ابعت بنت من البنات عايزة مشورتكم ابعت مين فيهم


الحلّ : اختي الفاضلة ظاهرانك متزوجة حديثا و ماعندك الخبرة الكافية للعناية بالاطفال في السن الحرجة دي وخلي بالك من رعاية اطفالك والاهتمام بهم وخصوصا عند ارتفاع  درجة حرارتهم اعملي كمادات  دافئة واذهبي بهم لاقرب مستشفى ماتسكتي على السخونة مع الاطفال وابعديهم عن التكييف اواعطاهم الماء البارد واكثري من اعطاء البنت الكبيرة السوائل واماالرضيعة فارضعيها دائما وماتتركيها حتى تطمنئ على انخفاض حرارتها واماالكبيرة فممكن امك تاخدها لتعتني بها وتهتم بها وربي يحفظهم لك ويباركلك فيهم وحمدالله على سلاماتهم